Fintech-bolaget Anyfin, som sänker sina kunders räntekostnader på dyra delbetalningar, kreditkort och privatlån, meddelar idag att de tar in 80 miljoner SEK från befintliga investerare Accel, Northzone, Global Founders Capital tillsammans med nya investeraren Fintech Collective. Det nya kapitalet ska användas till produktutveckling och expansion i norra Europa.

Sedan lansering har Anyfin hjälpt tusentals konsumenter att sänka sina lånekostnader på dyra konsumentkrediter som delbetalningar, kreditkort och privatlån, med i snitt femtio procent. Genom att halvera konsumenters räntekostnader, utmanar Anyfin de kraftiga övermarginalerna i konsumentkreditbranschen och hjälper konsumenter att få rimliga räntor på sina delbetalningar, kreditkort och privatlån.

Anyfin, som är grundat av tidigare anställda på Klarna, iZettle och Spotify, har på bara ett år vuxit från åtta till tjugotvå anställda. Bolaget har på senare tid knutit till sig ytterligare talanger från Klarna, Spotify och iZettle. Stelios Gisdakis, föredetta Spotify,- och Klarna-anställd, blir Head of Data Science, Mimmi Grafström, tidigare på iZettle, blir Head of Marketing och Martin Engdahl, tidigare på Payex, kliver in i rollen som Head of Business Development.
"Osäkrade konsumentkrediter växer i ökande takt, samtidigt som de flesta konsumenter betalar alldeles för mycket ränta på sina krediter, även de personer som har mycket god kreditvänlighet. Den effektiva årsräntan ligger ofta på mer än tjugofem procent för delbetalningar och kreditkort. Men det behöver inte vara så. Vår tjänst minskar i snitt dessa räntekostnader med hälften. Det kanske låter för bra för att vara sant, för till och med våra kunder frågar oss vad haken är. Men egentligen är det inte mer komplicerat än att vi har byggt en tjänst som står på konsumenternas sida. Vi gör det så enkelt som möjligt att omfinansiera krediter och ge konsumenterna den ränta de förtjänar", säger Anyfins grundare och vd Mikael Hussain.