Eight Roads Ventures lanserar tillväxtfond

20 mars 2018 09:17

EIGHT ROADS VENTURES LANSERAR TILLVÄXTFOND VÄRD 375 MILJONER DOLLAR

Eight Roads Ventures Europe (ERVE) III planerar investera i upp till 20 europeiska och israeliska tillväxtföretag

Proaktivt initiativ hjälper europeiska företag växa från 50 till +500 medarbetare

Stockholm, 20 mars 2018: Globala venture capital-företaget Eight Roads Ventures lanserar idag sin tredje fond för tillväxtföretag i Europa och Israel. Den större fonden på 375 miljoner dollar reflekterar det ökande antalet tillväxtföretag som söker investering i regionen.

ERVE III erbjuder kapital för snabbväxande teknologiföretag inom branscherna företags-, konsument-, fintech- och hälso-IT. Det Londonbaserade teamet kommer att arbeta för att fylla det glapp som många tillväxtföretag inom teknologiområdet i Europa idag upplever. De kommer även att, som idag, arbeta med att stödja företagsgrundares prioriteringar kring allt från hur man på bästa sätt utökar en sälj- och marknadsföringsorganisation till att genomföra geografisk expansion. Gruppen är intresserad av tillväxtföretag i Europa och Israel och planerar erbjuda kapital till 15-20 företag, med en genomsnittlig investering på 10 till 30 miljoner dollar per företag.

Eight Roads value add-fond är relevant för den svenska marknaden tack vare företagets erfarenhet av att jobba med verksamheter i en tillväxtfas som ofta omfattar internationell expansion.
- Enligt Eight Roads nordiska marknadsdata dubblerades antalet investeringsrundor för tillväxtkapital under 2017 jämfört med 2016, säger Alston Zecha, Principal på Eight Roads.
- Stockholm har producerat näst flest teknologi-miljardbolag, räknat i dollar per capita, efter Silicon Valley.
- Det är en bas som kommer fortsätta föda ett rikt ekosystem av framgångsföretag i takt med vidare utveckling efter den första start up-fasen, fortsätter Alston Zecha.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!