Två Norrköpingsföretag blir del i nordisk satsning

I dagarna blev en storaffär klar i miljöteknikbranschen. Oleterkoncernens spol- och reliningverksamheter (NHS, MCM och S-pipe) som bland annat finns i Norrköping, Linköping, Jönköping och Göteborg, går samman med branschkollegan Swoosh och skapar en rikstäckande koncern.

Det betyder att Norrköpings-företagen NHS och MCM ingår i en växande koncern med nordiska tillväxtplaner. Man kommer att omsätta mer än 500 miljoner kronor och blir marknadsledande under det gemensamma namnet Swoosh.

Inga personalförändringar

– För medarbetarna hos MCM, NHS, S-pipe innebär detta inga större förändringar, men vi samlar nu alla i en gemensam organisation under samma varumärke och bolagsnamn. Samtidigt gör vi en fokuserad och gemensam satsning i en växande marknad. Vi har lagt en ambitiös plan för vår fortsatta utveckling och tillväxt de närmaste åren och här är NHS- och MCM medarbetarnas kompetens en viktig pusselbit, säger Mikael Gruffman, vd för Swoosh, som nu också blir koncernens vd.

Viktigt med den lokala förankringen

– Det lokalt förankrade affärsmannaskapet har varit och är en viktig och avgörande framgångsfaktor, för oss på NHS och MCM, därför kommer den lokala kunskapen och driften även fortsättningsvis vara både viktig och prioriterad i det nya Swoosh, säger Hans Gehrke, NHS.

– Vi känner oss trygga med att vi också skall fortsätta så, det gör vi genom att samtliga lokala delägare återinvesterar och blir våra gemensamma kompanjoner i den nya koncernen, berättar Mårten Hansson, MCM.

Bolaget Swoosh grundades 2007 i Umeå. Dagens Swoosh finns från norra Norrland till Stockholm och Mälardalen. I den nya organisationen täcker man i stort sett hela landet.

Tydligare namn och verksamhet

– NHS, MCM och S-pipe har varit viktiga delar i Oleterkoncernen som systerbolag till Ocab, en roll som Swoosh nu får axla, säger Ola Spetz VD/koncernchef för Oleter Group AB.

– Bolagen kommer att kunna utvecklas med mer fokus tillsammans med Swoosh. För Ocab och Oleter innebär det här också ökad tydlighet med fullt fokus på skadeservice och våra övriga tjänster.