Trackuback lanseras i USA

Trackuback lanseras nu i USA, med premiär den 10 november.

Pressmeddelanden 11 november 2021 08:23
Det här är ett pressmeddelande. Texten är inskickad av företaget.

Efter en höst där vi kommit igång i Norge, Danmark och Irland, tar vi oss nu över Atlanten. En kampanj genomförs i USA de närmaste veckorna och vi riktar oss till early adopters, yngre användare och professionella genealoger som söker nya verktyg för sina uppdrag.

Trackuback visualiserar släktforskning och historia, där användaren blandar personlig släktforskning med stora mängder innehåll, som historiska kartor, statistik, arkeologi, demografi och sägner. De avgörande historiska skeendena speglas mot den personlig historien för att skapa sammanhang och perspektiv. Kort sagt: Sätt dig i historiens flöde.

Trackuback kom till för att vi ville skapa den plattform som vi själva saknade. Grundarna är entusiaster från olika kompetensområden, som strålade samman i intresset för historia och visualisering. Vi hade officiell premiär för ett år sedan i Sverige. Fler verktyg och källor har tillkommit och utvecklas intensivt bakom ytan. Det är dags för den internationella marknaden.

Trackuback är ett startupbolag med bas i Norrköping. I utvecklingsprojektet samarbetar vi bland annat med den namnkunnige släktforskaren Ted Rosvall, bl.a. känd från ”Vem tror du att du är?”, och DNA-experten Peter Sjölund. Wikimedia Sverige är ytterligare en viktig samarbetspartner. Internationaliseringen sker med stöd av Vinnovas Innovativa Startups.

Ämnen du kan följa