Pengaregn över Vadstena Sparbanks stipendiater

Vadstena Sparbank är angelägen om att på olika sätt gynna bygdens utveckling. Genom sin ovationskommitté har sammanlagt 183 000 kronor nu delats ut som stipendier till 8 mottagare.

Istället för att samla pristagarna på ett ställe uppvaktades de var för sig med prischeckar. En av 2022 års pristagare är nystartade nätverket Kvinnliga entreprenörer i Vadstena. Initiativtagaren och företagaren Katrin Merzbach är jublande glad:

– Helt underbart! Vi har på kort tid fått ihop ett 80-tal kvinnliga nätverkare i Vadstena. Alla kvinnor kommer att bli så glada för det här ovationspriset. Det innebär att vi kan förverkliga våra drömmar och genomföra gemensamma aktiviteter som föreläsningar och festligheter. Vi företagare jobbar väldigt hårt och många driver företag ensamma. Målet är att stödja varandra och träffas för utbyte och inspiration. Nätverket leder också till att vi gör fler affärer, säger Katrin Merzbach.

Det var kunderna i Vadstena Sparbank som genom sina valda huvudmän beslutade att bilda en ovationskommitté 2011. Sedan dess har banken årligen delat ut minst 100 000 kronor i stipendier, och i år var summan 183 000 kronor. Förklaringen till den ojämna summan är 1 000 kronor gånger antal år för den 183-åriga banken.

Monica ”Momi” Rosén, en av huvudmännen i Vadstena Sparbank och representant i ovationskommittén:

– Vi fick många och bra ansökningar. Även om det varit svårt att välja, så var vi eniga när vi väl var klara. Vi har lagt ner ganska mycket jobb på att gå igenom och diskutera ansökningarna. Vi försöker sprida bidragen så brett som möjligt inom olika områden och verksamheter, för att främja utvecklingen i både stad och landsbygd över hela kommunen.

2022 års pristagare:

Kafé på Skedet, Borghamn, får 40 000 kronor. Motivering: Kafé på Skedet betyder mycket för trakten och kommer i flera avseenden att bidra till en mer levande landsbygd. Sparbankens ovationskomitté vill med detta bidrag önska stort lycka till med den utökade verksamheten.

30 000 kronor tilldelas Vadstena Saluhall. Motivering: För att utveckla verksamheten och kunna erbjuda ett större sortiment behövs fler kylanläggningar, vilket ovationskommittén vill bidra till.

30 000 kronor får även Vadstenaföretaget Washhouse Östergötland AB. Motivering: Sven Catic är en ung företagare med miljötänk, där det handlar om vattenbaserad rengöring av textilier som är helt fri från kemtvättens negativa inverkan på hälsa och miljö. Detta är just en sådan tjänst som Vadstena har saknat.

25 000 kronor tilldelas nätverket Kvinnliga entreprenörer i Vadstena: Motivering: För ert engagemang för kvinnliga entreprenörer i Vadstena. Ni har på kort tid fått igång en bra verksamhet som gynnar många och vi hoppas att detta bidrag ska ge möjlighet att ytterligare utveckla ert arbete.

Vadstena GIF får 20 000 kronor. Motivering: Föreningen vill satsa på att öka sina utbildningsinsatser och behöver en kamera med teleskopstativ för att filma matcher och träningar i utbildningssyfte.

Ejnebergs Bistro tilldelas 15 000 kronor. Motivering: Välkända krögaren Peder Ejneberg vill satsa på ”smörrebröd” samt många spännande rätter på menyn. Ovationskommittén vill bidra till att underlätta investeringen för uteserveringen och fläktsystemet.

13 000 kronor går till Vadstena Unga Teater: Motivering: Med ett bidrag till rekvisita och andra omkostnader vill ovationskommittén önska lycka till med arbetet inför sommarens uppsättning av Peter Pan.

10 000 kronor tilldelas Vadstena Handel grill-VM. Motivering: För arbetet med att ständigt aktivera och vid tillfällen smycka Vadstena på olika sätt och som i det här fallet arrangera ett VM (Vadstena-mästerskap) i grillning.