Nordic Biomarker får ny svensk majoritetsägare

De senaste åren har life science-företaget Nordic Biomarker satsat stort på nya lokaler, utökat produktionskapaciteten och samtidigt utvecklat flera nya produkter. Nu hoppar investeringsbolaget Procuritas på tillväxttåget och går in som majoritetsägare.

”Vi är glada över att vår nya majoritetsägare delar vår vision för företaget, våra värderingar och har ett genuint intresse för hållbarhetsfrågor”, säger Rikard Rodén, vd för Nordic Biomarker.

Nordic Biomarker är en ledande oberoende tillverkare av reagens för koagulationsdiagnostik, produkter som behövs för att analysera blodets förmåga att levra sig.

”Nordic är redan ett exportorienterat bolag, med tyngdpunkt på försäljning i EU och Kina. Med Procuritas hoppas jag att vi kan snabba på vår globala expansion”, säger Rikard Rodén.

Procuritas är den äldsta private equity-investeraren i Norden och har en lång historia av lyckade investeringar i ledande företag på nischade marknader. Johan Conradsson, co-managing partner på Procuritas, ser stor potential hos nyförvärvet:

“Vi lever allt längre och trenden går mot vetenskapsbaserade hälsotester, så vi ser stora möjligheter för Nordic Biomarker att fortsätta sin imponerande resa. De har högkvalitativa produkter och sitter på en unik position på den här växande marknaden.”

Nordic Biomarker har nyligen släppt ett nytt reagens som kan hjälpa till i diagnosticeringen av von Willebrands sjukdom – den vanligaste ärftliga blödarsjukdomen som drabbar upp till 1 % av befolkningen – och har flera nya projekt på gång där investeringen från Procuritas kommer att lyfta arbetet ännu ett snäpp.

”Vi är stolta över det vi har åstadkommit så här långt, och vi vill hela tiden framåt. Vi har bland annat patent på den första metoden för att analysera effekten av DOAC:s, en ny grupp blodförtunnande läkemedel som i allt högre grad ersätter Waran. I dag saknas ett sådant reagens på marknaden. Tillsammans med Procuritas kommer vi kunna förverkliga detta och andra projekt på ett snabbare och ännu bättre sätt”, konstaterar Rikard Rodén.

Även om Nordic Biomarker vänder blickarna utomlands för sin försäljning har de en stark förankring i Sverige. De största siterna finns i Umeå och Linköping, två städer där universiteten står för mycket av kompetensförsörjningen. I båda städerna har företaget nyligen flyttat in i nybyggda lokaler med gott om plats för att fortsätta växa. I dagsläget har företaget omkring 80 anställda och fortsätter att söka efter talanger för den fortsatta globala tillväxtresan.

”Vi är glada över vad vår tillväxt har betytt hittills i Umeå och Linköping och ser fram emot att fortsätta utveckla dessa siter och erbjuda roliga, givande och utmanande tjänster!” säger Rikard Rodén.