Koncern satsar i Östergötland – Söker personal i Norrköping och Linköping

Installationskoncernen Umia Sweden etablerar dotterbolaget Umia Östergötland med kontor i både Linköping och Norrköping. – Vi tror på lokalt engagemang, samverkan mellan teknikområden och tydliga mål. Det funkar bra på våra andra orter i Sverige och förutsättningarna är minst lika bra här, säger Martin Hörnquist, vd för Umia Sweden AB.

Pressmeddelanden 17 augusti 2022 16:14
Det här är ett pressmeddelande. Texten är inskickad av företaget.

– Vi har haft ögonen på Östergötlandsregionen ganska länge och nu har vi hittat rätt personer med kompetens och driv att leda verksamheten, fortsätter Martin Hörnquist.

Umia är en riktig framgångssaga. 2010 startade fyra delägare företaget i Umeå, idag närmar man sig 900 medarbetare i lokalt styrda bolag, omsätter runt 1,3 miljarder kronor och finns med verksamhet från Kiruna i norr till Ystad i söder. Företaget levererar installationslösningar inom energi-, el-, fläkt-, rör-, regler- och säkerhetsteknik. Umia har utvecklats till ett av landets snabbast växande installations- och serviceföretag. Fokus ligger på samverkan mellan alla teknikområden och att sälja kompletta lösningar.

· Tekniksamverkan lockar
Regionchef för Umia Östergötland blir Patrik Glansberg, en företagarprofil med 26 år i branschen. Som 19-åring började han som elektriker, har bl.a. jobbat på Bravida och drev senare under många år egna bolaget GT El AB med runt 75 anställda.
– Det såldes för några år sedan. När jag fick höra talas om Umias koncept med samverkan över teknikgränserna blev jag nyfiken. Det är sådant vi alltid talat om i branschen, men få bolag lyckas få till det, förklarar Patrik Glansberg.

– Umia bygger hela sin profil på ett helhetskoncept fritt från intern konkurrens mellan teknikavdelningar. De har till och med ett namn för detta: Umiamodellen. Det var avgörande när jag bestämde mig för det här uppdraget. Jag ser fram emot att jobba på det här sättet. Vi får mycket bra stöd från ledningen med allt praktiskt så här i uppstartsfasen, samtidigt som de har respekt för vår kännedom om förutsättningarna lokalt. Vi vill utvecklas i en stabil takt, hela tiden med kvalitet.

· Söker fler medarbetare
Umia Östergötland är redan igång med ett par projekt och man söker medarbetare i både Linköping och Norrköping med omnejd. Kontoret i Linköping är under etablering och planen är att öppna kontor även i Norrköping. Ledningsgruppen består av Patrik Glansberg, Regionchef; Eero Rautio, Entreprenadchef; Jesper Svensson, Servicechef.

Ämnen du kan följa