Han fick 20 000 kronor för dataspel

En grottlabyrint med en hemlig drake och skatter. Det var dataspelet som gav LiU-studenten Måns Gezelius 20 000 kronor, och förstaplatsen i LiU game awards på torsdagen. Samtidigt hölls debatter och föreläsningar om spelsindustrins framtid.

9 november 2017 21:15

Dataspelskonferensen LiU game conference i Kårhuset kollektivet i Linköping drog cirka 800 besökare. På plats fanns flera spelutvecklare, både nykomlingar och mera erfarna.

– Det här är en bra plats att vara på. Man kan träffa andra utvecklare. Bara att studera i Linköping har varit en stor möjlighet. Plötsligt är man bland människor som är lika intresserade av spelutveckling som jag, säger Måns Gezelius.

Och vad ska han göra för prispengarna?

– Jag ska fortsätta att putsa på detaljerna på Dragons´ crypt och göra det ännu bättre.

Under slutdebatten på konferensen möttes fyra personer med koppling till spelbranschen, Samuel Ranta Eskola, Microsoft (tidigare Simplygon), Martin Ekdal, entreprenör och investerare, Anna Norrevik, producer från Paradox interactive och Jousef Gabro, AR-spelutvecklare som också företrädde IT-företaget Hiq Ace i Linköping.

Panelen var ganska överens om att den senaste flugan inom spelbranschen, Virtual reality, står inför stora utmaningar:

– Det måste bli billigare och enklare för användaren för att fungera på marknaden, sa Anna Norrevik. Det måste fungera i ett vanligt hem. Däremot finns många andra områden, som inom sjukvården.

Samuel Ranta Eskola tog bilförsäljarbranschen som exempel:

– Undersökningar visar att om du kan visualisera bilens funktioner i butiken med VR så ökar försäljningen kraftigt. Utanför spelvärlden finns det mycket för spelutvecklare att arbeta med, sa Ranta Eskola.

Han hoppas att dataspelsliknande verktyg blir vanligare i undervisningen i framtiden.

– Om min 14-årige son har sin historiebok och sin ipad på nattduksbordet. Vilken tror ni att han kommer använda? Potentialen i att använda spelutveckling utanför spelvärlden är enorm!

Jousef Gabro nämnde Augmented reality (AR) där man blandar den digitala världen med verkligheten, ungefär som i Pokemon Go.

– Jag tror att AR kommer att slå igenom snabbare än VR. Den är mer användbar.

Martin Ekdal noterade att VR håller på att bli stort i arkadmiljöer, alltså dataspelshallar.

– Det är något som växer kraftigt i Kina just nu, sa Ekdal.

Moderatorn Carolina Ohlsson frågade honom hur han ser dataspelsbranschen i Sverige är om tjugo år:

– Då är vi är bäst i världen på spel. Och vi har gjort mer för att aktivera barn som spelar, svarade han kortfattat.

Dataspelen som vann

1. Dragon’s crypt, Måns Gezelius (Pris: 20 000 kronor)

2. Among the wild, Peter Arvidsson (Pris: Spelutrustning)

3. Zoocontrol, Rasmus Johns, Adam Nyberg (Pris: Spelutrustning)

Medarrangören Hiq:s separata pris gick till:

Polterheist, Jonathan Lundgren (Pris: Spelutrustning)

Se mer: http://www.liuinnovation.se/liugc

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ulrik Svedin

Ämnen du kan följa